ॐ सभा-য় আপনাদের জানাই স্বাগতম <> Facebook Page www.facebook.com/omsabha <> Facebook Group www.facebook.com/groups/OmSabha <> Blog,Page,Group থেকে বিনা অনুমতিতে লেখা নিলে আইনত অপরাধ বলে গণ্য হবে। <> সকল স্বত্ব ॐ सभा -র দ্বারা সংরক্ষিত ।

Thursday, September 27, 2012

গজেন্দ্র মোক্ষ: লীলা (गजेन्द्रमोक्षः)

গজেন্দ্র মোক্ষ: লীলা 

ত্রিকূট পর্বতের সরোবরে কুম্ভীর দ্বারা আক্রান্ত হয়ে গজরাজ যখন মৃত্যু মুখে পতিত হলেন, তখন শ্রী হরির কাছে আকুল হয়ে প্রার্থনা করতে লাগলেন," ...আমি কেবলমাত্র এই কুম্ভীরের গ্রাস হতে মুক্ত হয়ে বাঁচতে চাই না। কারন অজ্ঞান দ্বারা আচ্ছন্ন এই হস্তি জন্মের কি প্রয়োজন? বরং আমি আত্মার প্রকাশের আবরণ রূপ অজ্ঞান বিনাশের ইচ্ছা করি, যেহেতু উহাই জীবের মোক্ষ।যার নিকট এ প্রার্থনা ,আমি তাঁকে জানি না। তিনি বিশ্বের স্রষ্টা, বিশ্ব হতে পৃথক হয়েও বিশ্ব রূপে বিরাজমান,বেদ যার উপকরন, তিনি বিস্বাত্মা, অজ, ব্রহ্ম পদ ও পরমপদ স্বরুপ,আমি কেবল তাঁকে প্রণাম করছি।উগ্রতপা যোগীগণ হৃদয়ে যাকে দর্শন করেন,আমি সেই যোগেশ্বরকে নমস্কার করি। ... বিষয়ে পতিত মানুষ তাঁর দিকে যাবার পথ জানতে পারে না। পরম শক্তিশালী শরনাগত পালক সেই আপনাকে প্রণাম করি। যার মায়ায় লোক সমূহ নিজ আত্মাকে জানতে পারে না, দুরতিক্রম্য মহিমা শালী সেই ভগবানের আমি শরনাগত হলাম।" শরণাগত ও আর্ত ভক্তের প্রার্থনায় শ্রী হরি প্রকট হয়ে অতঃ পর চক্রদ্বারা কুম্ভীরকে বিনাশ করে গজরাজ কে মুক্ত করলেন।আমাদের অজ্ঞান নাশ করে চক্রপানি পরমেশ্বর আমাদের যেন দেহান্তে উত্তম গতি দান করেন। হরি ওঁ।


শ্রী শুক উবাচ

এবং ব্যবসিতো বুদ্ধযা সমাধায মনো হ্রদি।

জজাপ পরমং জাপ্যং প্রাগ্জন্মন্যনুশিক্ষিতম্ ॥1॥

গজেন্দ্র উবাচ

 নমো ভগবতে তস্মৈ যত এতচ্চিদাত্মকম্ ।

পুরুষাযাদিবীজায পরেশাযাভিধীমহি॥2॥

যস্মিন্নিদং যতশ্চেদং যেনেদং য ইদং স্বযম্|
যোঽস্মাতপরস্মাচ্চ পরস্তং প্রপদ্যে স্বযম্ভুবম্।।৩।।

যঃ স্বাত্মনীদং নিজমাযযার্পিতং ক্বচিদ্বিভাতং ক্ব চ তত্তিরোহিতম্।
অবিদ্ধদৃক্ সাক্ষ্যুভযং তদীক্ষতে স আত্মমূলোঽবতু মাং পরাত্পরঃ।।৪।।

কালেন পঞ্চত্বমিতেষু কৃত্স্নশো লোকেষু পালেষু চ সর্বহেতুষু।
তমস্তদাঽঽসীদ্ গহনং গভীরং যস্তস্য পারেঽভিবিরাজতে বিভুঃ।।৫।।

ন যস্য দেবা ঋষযঃ পদং বিদুর্জন্তুঃ পুনঃ কোঽর্হতি গন্তুমীরিতুম্।
যথা নটস্যাকৃতিভির্বিচেষ্টতো দুরত্যযানুক্রমণঃ স মাবতু।।৬।।

দিদৃক্ষবো যস্য পদং সুমংগলং বিমুক্তসংগা মুনযঃ সুসাধবঃ।
চরন্ত্যলোকব্রতমব্রণং বনে ভুতাত্মভূতাঃ সুহ্রদঃ স মে গতিঃ।।৭।।

ন বিদ্যতে যস্য চ জন্ম কর্ম বা ন নামরুপে গুণদোষ এব বা।
তথাপি লোকাপ্যযসম্ভবায যঃ স্বমাযযা যঃ তান্যনুকালমৃচ্ছতি।।৮।।

তস্মৈ নমঃ পরেশায ব্রহ্মণেঽনন্তশক্তযে।
অরুপাযোরুরুপায নম আশ্চর্যকর্মণে।।৯।।

নম আত্মপ্রদীপায সাক্ষিণে পরমাত্মনে।
নমো গিরাং বিদূরায মনসশ্চেতসামপি।।১০।।

সত্ত্বেন প্রতিলভ্যায নৈষ্কর্ম্যেণ বিপশ্বিতা
নমঃ কৈবল্যনাথায নির্বাণসুখসংবিদে।।১১।।

নমঃ শান্তায ঘোরায মূঢায গুণধর্মিণে।
নির্বিশেষায সাম্যায নমো জ্ঞানঘনায চ।।১২।।

ক্ষেত্রজ্ঞায নমস্তুভ্যং সর্বাধ্যক্ষায সাক্ষিণে।
পুরুষাযাত্মমূলায মূলপ্রকৃতযে নমঃ।।১৩।।

সর্বেন্দ্রিযগুণদ্রষ্ট্রে সর্বপ্রত্যযহেতবে।
অসতাচ্ছাযযোক্তায সদাভাসায তে নমঃ।।১৪।।

নমো নমস্তেঽখিলকারণায নিষ্কারণাযাদ্ভুতকারণায।
সর্বাগমাম্নাযমহার্ণবায নমোঽপবর্গায পরাযণায।।১৫।।

গুণারণিচ্ছন্নচিদুষ্মপায তত্ক্ষোভবিস্ফূর্জিতমানসায।
নৈষ্কর্ম্যভাবেন বিবর্জিতাগমস্বযংপ্রকাশায নমস্করোমি।।১৬।।

মাদৃক্প্রপন্নপশুপাশবিমোক্ষণায মুক্তায ভূরিকরুণায নমোঽলযায।
স্বাংশেন সর্বতনুভৃন্মনসি প্রতীতপ্রত্যগ্দৃশে ভগবতে বৃহতে নমস্তে।।১৭।।

আত্মাত্মজাপ্তগৃহবিত্তজনেষু সক্তৈর্দুষ্প্রাপণায গুণসংগবিবর্জিতায।
মুক্তাত্মভিঃ স্বহ্রদযে পরিভাবিতায জ্ঞানাত্মনে ভগবতে নম ঈশ্বরায।।১৮।।

যং ধর্মকামার্থবিমুক্তিকামা ভজন্ত ইষ্টাং গতিমাপ্নুবন্তি।
কিং ত্বাশিষো রাত্যপি দেহমব্যযং করোতু মেঽদভ্রদযো বিমোক্ষণম্।।১৯।।

একান্তিনো যস্য ন কঞ্চনার্থং বাঞ্ছন্তি যে বৈ ভগবত্প্রপন্নাঃ।
অত্যদ্ভুতং তচ্চরিতং সুমংগলং গাযন্ত আনন্দসমুদ্রমগ্নাঃ।।২০।।

তমক্ষরং ব্রহ্ম পরং পরেশমব্যক্তমাধ্যাত্মিকযোগগম্যম্।
অতীন্দ্রিযং সূক্ষ্মমিবাতিদূরমনন্তমাদ্যং পরিপূর্ণমীডে।।২১।।

যস্য ব্রহ্মাদযো দেবা বেদা লোকাশ্চরাচরাঃ।
নামরুপবিভেদেন ফলব্যা চ কলযা কৃতাঃ।।২২।।

যথার্চিষোঽগ্নেঃ সবিতুর্গভস্তযো নির্যান্তি সংযান্ত্যসকৃত্ স্বরোচিষঃ।
তথা যতোঽযং গুণসম্প্রবাহো বুদ্ধির্মনঃ খানি শরীরসর্গাঃ।।২৩।।

স বৈ ন দেবাসুরমর্ত্যতির্যঙ্ ন স্ত্রী ন ষণ্ঢো ন পুমান্ ন জন্তুঃ।
নাযং গুণঃ কর্ম ন সন্ন চাসন্ নিষেধশেষো জযতাদশেষঃ।।২৪।।

জিজীবিষে নাহমিহামুযা কিমন্তর্বহিশ্চাবৃতযেভযোন্যা।
ইচ্ছামি কালেন ন যস্য বিপ্লবস্তস্যাত্মলোকাবরণস্য মোক্ষম্।।২৫।।

সোঽহং বিশ্বসৃজং বিশ্বমবিশ্বং বিশ্ববেদসম্।
বিশ্বাত্মানমজং ব্রহ্ম প্রণতোঽস্মি পরং পদম্।।২৬।।

যোগরন্ধিতকর্মাণো হ্রদি যোগবিভাবিতে।
যোগিনো যং প্রপশ্যন্তি যোগেশং তং নতোঽস্ম্যহম্।।২৭।।

নমো নমস্তুভ্যমসহ্যবেগশক্তিত্রযাযাখিলধীগুণায।
প্রপন্নপালায দুরন্তশক্তযে কদিন্দ্রিযাণামনবাপ্যবর্ত্মনে।।২৮।।

নাযং বেদ স্বমাত্মানং যচ্ছক্ত্যাহংধিযা হতম্।
তং দুরত্যযামাহাত্ম্যং ভগবন্তমিতোঽস্ম্যহম্।।২৯।।


শ্রী শুক উবাচ

এবং গজেন্দ্রমুপবর্ণিতনির্বিশেষং ব্রহ্মাদযো বিবিধলিংগভিদাভিমানাঃ।
নৈতে যদোপসসৃপুর্নিখিলাত্মকত্বাত্ তত্রাখিলামরমযো হরিরাবিরাসীত্।।৩০।।

তং তদ্বদার্ত্তমুপলভ্য জগন্নিবাসঃ স্তোত্রং নিশম্য দিবিজৈঃ সহ সংস্তুবদ্ভিঃ।
ছন্দোমযেন গরুডেন সমুহ্যমানশ্চক্রাযুধোঽভ্যগমদাশু যতো গজেন্দ্রঃ।।৩১।।

সোঽন্তস্সরস্যুরুবলেন গৃহীত আর্ত্তো দৃষ্ট্বা গরুত্মতি হরিং খ উপাত্তচক্রম্।
উত্ক্ষিপ্য সাম্বুজকরং গিরমাহ কৃচ্ছ্রান্নারাযণাখিলগুরো ভগবন্ নমস্তে।।৩২।।

তং বীক্ষ্য পীডিতমজঃ সহসাবতীর্য সগ্রাহমাশু সরসঃ কৃপযোজ্জহার।
গ্রাহাদ্ বিপাটিতমুখাদরিণা গজেন্দ্রং সম্পশ্যতাং হরিমূমুচদুস্ত্রিযাণাম্।।৩৩।।


Gajendra moksha (Sanskrit: गजेन्द्रमोक्षः) is Puranic legend from Bhagavata Purana. Lord Vishnu came down to earth to protect Gajendra(elephant) from the death clutches of Makara (Crocodile).
Lord Vishnu came to the earth as an "Avtar" whenever and wherever there is a general decline in religious practice i.e. when the righteous and god-fearing lose heavily against the sinful. This apart, the life events of Vishnu Bhaktas like Gajendra, Prahlada etc., are some such examples where Lord Vishnu himself came directly to save an exalted soul in a dire emergency or in response to a sincere and devoted penance like in the case of another Dhruva.
There was a beautiful mountain named Trikuta. The waves of the ocean lapped at the foot of Trikuta. There were thick forests on the mountain. And in the forests there lived a king of elephants named Gajendra. He ruled over all the other elephants in the herd. On a hot day, he proceeded with his family, friends and the other elephants to the lake to cool off in its fresh waters. Suddenly a crocodile living in the lake attacked Gajendra and caught him by the leg. Gajendra tried for a long time to escape from the crocodile's clutches. All his family, relatives and friends gathered around to help him, but in vain. The crocodile would'nt simply let go. When they realised that ‘death’ has come close to Gajendra, they left him alone. He trumpeted in pain and helplessness until he was hoarse. The struggle was seemingly endless and when the last drop of energy was also sapped, Gajendra called to god Vishnu to save him, holding a lotus up in the air as an offering.
Vishnu rushed and as Gajendra sighted the Lord coming, his 'Sudarshana Chakra' separated the crocodile's head from its body and Gajendra prostrated before the Lord. Vishnu informed Gajendra that he in one of his previous births was the celebrated King Indradyumna(who ruled the Eastern India), who despite being a Vishnu Bhakta due to his disrespect to the great Sage Agastya, he had to undergo this life.
Because Indradyumna was a chosen one, Lord Vishnu had him born as Gajendra and made him realize that there is something called, "Kaivalya" which is beyond Swarga and all he Urdhva lokas. Indradyumna could attain Moksham finally when he (as Gajendra) left all his pride and doubt and totally surrendered himself to God.
The prayer made by Gajendra on this occasion became a famous hymn in praise of Vishnu called the Gajendra Stuti.
Gajendra, in his previous life was a great devotee called Indradyumna who was also a great king. One day, Agastya, a great sage came to visit the king but Indradyumna sat heavy on his seat, did not rise up to receive the Sage with the respect. Sage Agastya noticed that the great King, despite the greatness of his good deeds, still has traces of "Ahum" in him and elucidated to the King that his next janma would be as an elephant in which he would be taught the hard way that self is to be renounced and surrendered to the Lord.
The crocodile in its last life was a king called HuHu in the Gandharva planet. Once Sage Devala came to visit him. The two were taking bath and Sage Devala was offering prayers to Sun God when Huhu pulled the leg of the sage making fun. The enraged sage cursed the king to become a crocodile in his next life. The repentant HuHu asked for pardon. The Sage proclaimed that though he cannot reverse the curse, the crocodile would be liberated from the cycle of birth and death only when Lord Vishnu himself in his full form visits the Earth upon invocation by a holy soul.
Thus the two souls were redeemed from their curses, the results of their "Puraakritam". King Indradyumna immediately attained Vaikuntha, the abode of Vishnu far higher than Swarga. This is referred to as Saroopya Mukti, or the liberation of receiving a spiritual body exactly like that of Nārāyaṇa. The tale of Gajendra forms an integral theme of the Vaishnavite religion and has huge symbolic value with Gajendra as the man, Huhu as sins and the muddy water of the lake as samsara.

Place of this incident is Recorded as Sonepur, Saran (Bihar). There is a Temple Devoted to Harihar Nath (Bhagwan Vishnu) known as "Hariharnath Mandir" at the banks of River Gandak. It(Sonepur) hosts one of the world's largest animal fairs (Asia's largest Maweshi mela which starts on Kartik Poornima). It is on the confluence of four rivers.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gajendra_Moksha   থেকে সংগৃহিত 
আমাদের Facebook Group :- https://www.facebook.com/groups/219761644798963/

Facebook Comment

আজকের তারিখ